HANDOUTS – STUDIECIRKEL OM SPELLEDANDE 5

Ursprungligen publicerat den 3 maj 2021

Handouts, den frenetiske spelledarens googlandes slutprodukt 

På den femte träffen med studiecirkeln hade turen kommit till er bloggredaktör att filosofera om sin syn på handouts dvs. bilder och annat som spelledaren delar med sig till spelgruppen för att på olika sätt delge dem information om världen.

Mitt första tips är såklart att lägga ner lite tid på sina handouts. Som spelledare har du i princip bara din röst att använda dig av så därför är handouten ett viktigt verktyg för att upprätthålla den illusion som du skapar tillsammans med dina spelare.

Även om syftet med handouts kan kännas ganska självklart så valde att dela in det hela i ett antal olika underkategorier:

Information till spelarna

Det primära syftet med handouts är såklart att delge spelarna viss typ av information. Den klassiska handouten här är såklart brevet till spelarna från den snåle men ädle uppdragsgivaren. Det andra exemplet här är såklart den klassiska kartan.

Rollspelskarta från Svarta Madonnan till Kult

Visa hur miljön ser ut

Att använda handouts för att visa miljön kan såklart handla om information men det kan också handla om att beskriva det som rollpersonerna ser med sina blotta ögon. Hur ser husen ut på gatan? Hur ser kyrkan ut som rollpersonerna nyss gick in i? Vad finns det för fysiska skydd mellan dem och deras potentiella förövare?

SLP:s

Att ha bilder på SLP:s eller andra karaktärer förhöjer stämningen. Att använda människor som motiv kan också användas för att beskriva miljöer. Exempelvis kan en bild på en frusen beredskapssoldat under neutralitetsvakten ge en känsla av hur beväringen gick klädd. Att använda verkliga personer som SLP:s är ett sätt att skapa en känsla av verklighet.

Sveriges förste ÖB Olof Thörnell som mäktig SLP, varför inte?

Skapa en levande värld

Ibland har dina handouts helt enkelt ingen annan funktion än att hjälpa dig att skapa känslan av att verkligen vara där. Eller för att förmedla en känsla som du vill att spelarna ska känna. Den här typen av handouts kan svälla ut och bli i princip hur många som helst. Mitt tips till er är att bara fläska på och bli carried away.

Miljön runt Hornstull under slutet av 30-talet sådant rollpersonerna i Beredskapstid upplever den
Berlin i början av 90-talet sådant som rollpersonerna i KULT Svarta Madonnan upplever det

Handouts på nya sätt

Måste en handout vara en bild? Kan man tänka sig att det istället är ett ljudklipp? I Chock beredskapstid valde vi att inleda hela kampanjen med ett inspelat radiotal av statsminister Per Albin Hansson där denne förklarar att kriget har brutit ut. Som ett annat exempel valde jag en gång att stimulera ett slag på handen genom att knäppa en av mina spelare över knogarna för att på det sättet inleda en scen som innehöll en övningsfäktning med träsvärd.

Drömmen är att kunna använda alla sinnena. Hur smakar egentligen den orschdrank som Merry och Pippin tvingas i av orcherna på vägen till Isengard? Hur luktar det egentligen i en medeltida stad? Med mera. 

Lite efterforskning och lite experimenterande och du kommer att få en aldrig tidigare skådat spelupplevelse. 

No responses yet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.