Våra kampanjer

Vi i RollspelsCirkeln har flera kampanjer igång samtidigt. Eftersom vi består av flera olika spelgrupper som delvis överlappar varandra kan det ibland dröja lång tid mellan spelmötena vilket gör att kampanjerna ibland går lite långsamt fram. Vi uppdaterar vårt material löpande i våra olika plattformar där den här bloggen och Youtube är de kanaler vi framförallt använder oss av.

Vill du veta mer om kampanjerna; vilka miljöer de utspelar sig i och vilka karaktärer vi spelar så klicka på länkarna nedan.

Chock – Beredskapstid

Chock Beredskapstid är RollspelsCirkelns äldsta kampanj. Det var med den som spelgruppen som sedermera blev ett kollektiv som blev en förening började.

Chock – Åter från graven utgår från klassiska Chock från Äventyrsspels guldålder. Originalet kom 1985 och baseras i sin tur på det amerikanska spelet Chill från förlaget Pacesetters.

Vår kampanj utspelar sig i Sverige under beredskapsåren. Det betyder ransoneringskuponger, skyddsrum, kalla vintrar och hundratusentals unga män som i omgångar befinner sig vid gränserna för att försvara den svenska neutraliteten. Samtidigt som kriget dundrar fram över den europeiska kontinenten pågår det en maktkamp i det fördolda i det svenska samhället. I denna kamp inkluderas uråldriga ockulta sällskap och väsen som alla trodde var något som bara fanns i sagorna.

Kampanjen dokumenteras via bloggen och vår Youtube-kanal.

Beredskapstid-4

KULT – Svarta Madonnan

Kampanjen Svarta Madonnan till KULT är en av de klassiska till det ursprungliga KULT från 1991. Kampanjen skrevs av spelets skapare Gunilla Jonsson och Michael Petersen och utspelar sig i det återförenade Tyskland 1991 och i det sönderfallande Sovjetunionen.

Huvudkaraktärerna har alla haft en relation till en kvinnan vid namn Magda Orlova som oförklarligt söker upp dem i Hamburg på sensommaren 1991. Sedermera försvinner Magda och återfinns död en tid senare. Hennes död blir den utlösande faktorn i en lång rad märkliga och obehagliga händelser i KULT:s speciella ockulta universum.

De första sessionerna finns bara dokumenterade i bloggform men från och med session 6 har vi lagt ut allt på vår Youtubekanal.

Mutant år 0 – Tuna Ark

Mutant år 0 från Fria Ligan är en ny version av Äventyrsspels klassiker från 1984. Det ursprungliga spelet skrevs av Gunilla Jonsson och Michael Petersén och utspelade sig i Sverige efter katastrofen. Hela Skandinavien är angripet av den fruktade Rötsmittan och den mänskliga civilisationen klamrar sig fast i utspridda enklaver vid olika stödjepunkter från den gamla tiden. Rötsmittan har inneburit att såväl människor som djur har drabbats av olika mutationer som har förändrat deras kroppar och organ på olika sätt.

I vår tappning har vår mästerintrigmakare Tomas Bergh fått fria händer att skapa ett intrikat nätverk av allianser och dolda agendor. Det skapas fraktioner och intriger till höger och vänster och med livet som insats försöker våra tre antihjältar att navigera i detta landskap.

Kampanjen finns endast dokumenterad i bloggformat.

Vampire 5th edition framsida

Vampire – En vacker död stad

I början av 90-talet vände White Wolf upp och ned på rollspelshobbyn i och med introduktionen av Vampire: The Masquerade. Helt plötsligt kämpade man inte mot monster, man spelade monster som kämpade för att behålla sin mänsklighet, samtidigt som uråldriga vampyrer försökte styra en.

I Vampires femte utgåva, har både regler och bakgrund uppdaterats till modern standard.

I Rollspelscirkelns tappning har vi förlagt handlingen till Stockholm 2019 innan Covid-19 pandemin. Rollpersonerna spelar en grupp vampyrer som av olika anledningar har bestämt sig för att agera mot det styrande Camarilla-skiktet i staden. Hur väl de lyckas återstår att se.

Kampanjen dokumenteras via bloggen och vår Youtube-kanal.  

Runequest – Stormen, hjorten och drakens barn

Runequest är ett av de äldsta och mest klassiska rollspelen. Det utgick redan från början från en bestämd kampanjvärld/setting som tidigare skapats för ett brädspel. Kampanjvärlden heter Glorantha och den mytologiskt och spelmässigt viktigaste regionen heter Dragon Pass.

I vår tappning utgår vi från en stil som liknar de klassiska berättelserna som Iliaden eller nordiska sagor om Njal och Egil Skallagrimsson. Klara kryddor hämtas också från exempelvis Game of Thrones och Wheel of Times. 

Det hela dokumenteras spelmöte för spelmöte på vår blogg.

Omslagsbild
curseofstrahd-800x1047

D&D – Curse of Strahd

Blades in the Dark – Kriget i Kråkfoten

Blades in the Dark är ett relativt nytt spel på rollspelshimlen. Spelarna tar sig an rollerna som ett kriminellt gäng i den steampunkinspirerade megastaden Duskvold. Spelet är actionorienterat och det kommer att bli djärva kupper, intensiva jakter allt insvept i ett lager av ockult mystisk.

Spelarna kämpar mot både rivaliserande gäng och mäktiga överklassfamiljer samt övernaturliga fenomen som demoner och spöken.

Spelet har starka influenser av det viktorianska London och digitala spel som Thief och Dishonoured-serierna.