West Wing gänget

Ursprungligen publicerat den 25 augusti 2020

För drygt 20 år sedan började en TV-serie sändas i USA som kom att förändra mitt liv. Jag har förstått av att läsa andras betraktelser att den hade liknande inverkan på de svenska TV-tittarna. För många blev måndagskvällarna den kanske första inblicken i den snåriga och, jämfört med Sverige, annorlunda, amerikanska politiken. Jag talar naturligtvis om West Wing eller Vita huset som den kom att heta på svenska.

Aaron Sorkin lyckades här skapa något banbrytande och serien har, med all rätt, vunnit i princip alla priser som går att vinna för TV-serier. 

Ungefär samtidigt som serien damp ner som en bomb och förändrade mitt TV-tittande så började jag försöka mig på att omvandla seriens karaktäristiska dialog till ett rollspel. Jag och Tomas Berg gjorde två försök att prova oss på att ”lajva” West wing. Det gick inte dåligt egentligen men det var väldigt svårt att få till något flyt i ”spelet” och konceptet lyfte helt enkelt inte.

Den klassiska West Wing-dialogen som man vill efterlikna

Orsakerna var framförallt kunskapsbrist. Det var helt klart så att vi inte riktigt hade de detaljerade kunskaper om amerikansk som hade krävts för att kunna få samma flyt som de professionella skådespelarna får efter långa repetitioner och, kanske, otaliga omtagningar. Det hela blev helt enkelt för svårt.

Projektet fick helt enkelt läggas på is. Vattnet flöt under broarna och det gick 20 år av våra liv. Men så för någon månad sedan återupptog jag det hela. Skälet var helt enkelt att jag inte klarade av att släppa det hela innan jag hade gett det ett seriöst försök. Det första beslut jag fattade var att själva formen behövde ändras från mer freeformat lajv till ett mer traditionellt rollspel. Regelsystemet måste bli av det lite mer strikta slaget helt enkelt för att det behövs en gemensam referensram att hålla sig till för att undvika att allt för mycket blir rena kunskapstest.

Jag har inga egentliga erfarenheter av att konstruera rollspel. Med undantag av några riktigt pinsamma försök någon gång i högskoleåldern har jag i praktiken aldrig skapat ett rollspel förut. Min spelidé kretsar kring följande koncept:

  • Dialog: spelet ska föras framåt genom dialogen mellan spelarna och spelledarpersonerna. Därför måste det finnas regler för social (retorisk) strid där rollpersonerna ”slåss” mot sina motståndare genom övertalning av olika slag.
  • Stor frihet att lösa problem: hela grundidén med West Wing är att bemöta och hantera olika typer av utmaningar och problem. Spelledaren måste därför vara beredd att improvisera och belöna kreativa lösningar.
  • Indirekt makt: Spelet går ut på att hjälpa USA:s president att genomföra sin agenda. Presidenten  blir bara ett redskap i händerna på rollpersonerna.
  • Much to win much to loose: Känslan av makt att det är väldigt mycket som står på spel och att felsteg och misstag får enorma konsekvenser även om karaktärerna alltid landar på fötterna.

Med dessa punkter som ingångsvärden har jag börjat designa regler för spel och karaktärsskapande och parallellt med detta ta fram ett vettigt bakgrundskapitel som ger tillräckligt mycket kött på benen för att trovärdigt kunna rollspela arbetet kring världens mäktigaste person.

No responses yet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.