Blades in the Dark session 3: Schemes within schemes

Röda lyktan

Kuppen mot bordellen Röda Lyktan och den iruviske ädlingen ser ut att gå vägen. Våra hjältar lyckas droga ädlingen som faller ihop medvetslös på sängen i den prostituerade Kieras rum. Squirrell placerar den mystiska asken i hans väska och han och Kiera flyr genom fönstret. Den vådliga flykten över hustaken mot tryggheten på The lost Lamb går bra även om Kiera stukar foten och .

Madame upptäcker dock något störande. Den som håller i polisinsatsen när fällan ska slå igen visar sig vara hennes gamle fiende, den genomkorrupte blårocken Archibald.

Archibald

Dessutom upptäcker de att en annan mäktig spelare verkar agera i kulisserna. På något sätt försvinner den mystiska asken i samband med tillslaget. Och i kanalen utanför bordellen låg en båt med en mystisk inskription.

Madames utsända spion avslöjar att det var Archibald som gav lådan vidare till en man från båten. Madame förstår att Rosalyn Kellis på något sätt är kopplad till denna mystiska aktör. När de gräver vidare uppdagas ytterligare hemskheter. Båten ägdes av Lord Scurlock, en ädling som sägs vara lika odödlig som kejsaren och vars namn bara viskas fram av de som ens vågar nämna det.

Konsekvenserna av gängets tidigare handlingar gör sig påminda. Kriget rasar vidare. De dunkla systrarna besöker Madame och gör klart att de vet vad hon gjort och har ögonen på henne. ”Du leker med krafter du inte har en aning om och bara kan be till alla gudarna att du aldrig få veta vad de kan göra.”

Stolthet och fall

Squirrell

Squirrell kan inte låta bli att försöka triumfera inför sin gamla antagonist Rosalyn Kellis. Han söker upp henne och ger sig till att försöka förolämpa henne genom att stoltsera med sina prestationer. Hon väljer dock att avfärda honom som patetisk och att han inte förstår vad det är för krafter han har gett sig i kast med. Rosalyn Kellis avgår med segern ur ordkriget och Squirrell löser problemet med att ta till flaskan och söker gråtande tröst hos Madame. Detta är tydligen inte första gången som detta sker.

Början på något nytt?

Kiera och hennes lillasyster finner sig till rätta på The Lost Lamb. Squirell börjar försiktigt bygga upp en liten egen verksamhet bestående av ett litet gäng av gatflickor och -pojkar som ska kunna hjälpa dem i deras arbete. Lampblacks verkar nöjda med gängets insatser och deras ställning känns tryggad.

Något skaver dock. Madame och Squirell har en känsla av att ha blivit spelade. Som om gamla fiender till dem båda är med i intrigerna. De slipar sina knivar och förbereder sig för att slå tillbaka.

Var spelet kommer ta oss framöver vet vi inte. Madame och Squirell vill bygga upp sin verksamhet, tjäna pengar och rädda fler kvinnor. Kriget om Kråkfoten rasar vidare, vilka komma vinna och var placerar det våra hjältar? Och så har vi den där antydan av en djupare intrig som rör ännu mäktigare krafter i den mörka staden.

No responses yet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.